Nusa Lembongan en Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Sandraenkarlijnopavontuur - WaarBenJij.nu Nusa Lembongan en Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Sandraenkarlijnopavontuur - WaarBenJij.nu

Nusa Lembongan en Lombok

25 September 2017 | Indonesië, Lombok

Een update!

Afgelopen week zijn we vanaf Ubud naar het eiland Nusa Lembongan gegaan met de boot. Nusa Lembongan is een eiland tussen Bali en Lombok. We verbleven hier in een Homestay met zwembad! De eerst dag hebben we bij de Homestay een scooter gehuurd. Deze kosten hier z'n 5 euro per dag. Al moet je wel aan de linkerkant van de weg rijden. Karlijn wilde wel rijden en zo gingen we met z'n tweeën op de scooter. Het eiland is niet groot, binnen een uur ben je het hele eiland rond op de scooter. Super mooi helder water en witte stranden! Na een dag scooteren proberen we het avondleven van het eiland te verkennen maar er blijkt niet echt veel te beleven. De dag daarna ontmoeten we een jongen uit zuid Afrika, een jongen uit Nederland, een meisje uit Chilli en haar vriend uit Zweden. Samen vormen we een leuke groep en gaan we elke avond met elkaar uiteten. Helaas wordt Sandra ziek op het eiland. Het wordt ook wel de Bali belly genoemd. Buikpijn, misselijk en erg moe. We besluiten 4 dagen later de boot te pakken naar Lombok. Tot nu toe waren de boottochten prima maar deze boottocht was een beetje anders. Het duurde erg lang voordat we uiteindelijk op de boot waren en op het water moesten we met tas en al overstappen op een andere boot. Eenmaal aangekomen in Lombok, na een beetje zeeziek, moesten we een taxi zoeken die ons naar Koeta zou brengen (z'n 3,5 uur van de haven). Helaas snapte de beste man, die geen Engels kon, totaal niet waar we moesten zijn. Dus we hebben ongeveer 5 rondjes om Koeta heen gereden voordat we bij de juiste Homestay waren aangekomen haha.

Lombok is anders dan Bali. De mensen lijken armer, kinderen verkopen avonds armbandjes op straat en in de restaurants en de meerderheid heeft zich bekeerd tot de Islam (dus elke ochtend om 05.00 uur hoorden we de moskee). In Koeta hebben we wederom een scooter gehuurd om de stad te verkennen en hebben we (geprobeerd) om te surfen haha, we blijven proberen.

Uiteindelijk zat onze tijd er in Koeta op. We twijfelden al een tijd om de Rinjani vulkaan op hetzelfde eiland (Lombok) te beklimmen. We besloten om een tour te boeken. We hadden 3 dagen en 2 nachten om de Rinjani vulkaan te verkennen. We werden door een organisatie opgehaald bij onze homestay in Koeta en werden gebracht naar een ander hotel vlak bij de vulkaan. Een man waarbij we de tour hadden geboekt legde ons nog een keer de route uit. De eerste dag werden we om 06.00 uur opgehaald en begonnen we rond 08.00 uur met lopen. We liepen eerst tot post 1,2,3 en daarna kwamen, zoals ze werden genoemd, de killer hills. De wandel tocht duurde tot 16.00 uur in de middag. Tijdens de 8 uur durende wandeling liepen we door het gebergte voor de vulkaan en naast de vulkaan, je kunt je wel voorstellen erg stijl dus. Er liep 1 tourguide mee en 2 porters (zoals ze werden genoemd) die de tenten, het water en het eten enzo voor ons droegen. Nadat we om 16.00 uur in de middag aankwamen op een berg naast de top moesten we al snel gaan slapen. Het was erg koud op deze plek omdat we al aardig ver omhoog waren geklommen. Die nacht begon de wandeling naar de top om 02.30 uur. De 3,5 uur durende wandeling (of klim) naar de top was erg zwaar. Telkens wanneer we een stap vooruit zetten gleden we 2 stappen terug, het was erg stijl. Ook werd het steeds kouder en was er steeds iets minder zuurstof. Onze handen, voeten en gezichten waren gevoelloos geworden. We zagen de top van de berg met een vlag erop. Er kwam echter naast de zware klim en de kou nog een continue harde wind. Uiteindelijk moesten we een half uur voor de top omkeren. We hebben het dus helaas net niet gehaald. Hier balen we flink van.

2,5 uur hebben we afgedaald en kwamen we weer terug bij onze tent. Er was afgesproken dat we nog verder zouden wandelen naar de hotsprings en naar het meer en zouden slapen op de krater rand maar onze energie naar een dag en nacht klimmen was op. We besloten terug naar beneden te gaan en halverwege nog een nacht in de tent te overnachten.

Achteraf zijn we blij dat we de uitdaging zijn aangegaan alleen vinden we het jammer dat we het niet hebben gehaald. We hadden het voor geen goud willen missen maar zouden het niet snel nog een keer over doen. Na de vulkaan tocht zijn we nu heerlijk aan het genieten op het eiland Gili Air. Tot de volgende post allemaal!

• 27 September 2017 - 21:04

Marij:

Hoi Karlijn Sandra

wat een verhaal zeg en een hele belevenis . Het is pas het begin van jullie reis.
    Er staat nog van alles op het programma natuurlijk Hoe is het in Bali zijn jullie ver genoeg uit de buurt?
    Het is voor ons wel spannend wat er gaat gebeuren het is nog zes weken voor we ver trekken maar toch we horen het wel .

geniet er nog van

Fred /Marij

• 28 September 2017 - 18:51

Scissor Sister #3 :

OMG WAT EEN LEUKE FOTOS

helemaal genieton van jullie avonturen

• 01 Oktober 2017 - 22:59

Marja:

Wat een belevenis! Het is wel hard werken geweest bij de vulkaan.mgoed om te zien dat jullie ook "chillen".
    Groet Marja en Frans

• 05 Oktober 2017 - 11:04

Sjaak:

Nou nou dames jullie maken wat mee vind het wel leuk dat jullie zo de fam op de hoogte houden leuke verhalen mooie foto.s heel veel plezier nog samen groetjes Sjaak en fam

• 05 Oktober 2017 - 11:23

Jeannette:

Toch mooi dat jullie zoveel mogelijk proberen te zien. Maar nu in Vietnam is alles weer anders. We horen het wel weer. Groetjes vanuit een regenachtig groesbeek