Zuid Thailand en Maleisië - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Sandraenkarlijnopavontuur - WaarBenJij.nu Zuid Thailand en Maleisië - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Sandraenkarlijnopavontuur - WaarBenJij.nu

Zuid Thailand en Maleisië

10 December 2017 | Maleisië, George Town

We arriveren in Krabi het zuiden van Thailand. We willen graag wat zon meepakken en lekker relaxen. Helaas gaat het na een halve middag strand heel hard regenen. Het strand van Ao Nang is leuk alleen de sfeer en de plek vinden we iets minder. Ao Nang is erg westers geworden en na een dag heb je het hier wel weer gezien. We besluiten dus een eiland op te zoeken, er is echt heel veel keus want Thailand heeft veel eilanden. We gaan voor Koh Phi Phi, wat bekent staat om het prachtig blauw helder water, de witte stranden en de rotsen in de zee. Maar ook het feest eiland wat de afgelopen jaren erg is veranderd door het toerisme. Elke avond is er wat op het eiland te doen. Van strandfeesten tot vuurshows tot Thais kickboxen. We komen aan bij, dit keer in plaats van een hostel, een hotel/resort (luxe hoor!). We hebben zelfs een infinitie pool!! Met prachtig uitzicht op de baai van Phi Phi. Na heerlijk aan het zwembad te hebben gelegen lopen we door het bos naar het viewpoint waar je een prachtig uitzicht hebt over het eiland. De weg naar het viewpoint toe is wat afgelegen en we zien waar de locale bevolking van het eiland woont. Ze hebben niet veel ruimte meer want de rest van het eiland is vol gebouwd met hotels en resorts. Het is jammer dat het zo vol gebouwd is maar toch blijft het een prachtig eiland door de zee.

Op internet lezen we over een baaij die verstopt zou zitten achter de bergen. We besluiten daar de volgende dag heen te lopen maar helaaas zonder succes want die baaij hebben we nooit gevonden haha! Als we in de avond weer richting ons hotel lopen horen we een hoop herrie. Een dronken jongen heeft ruzie met een local meneer en die man wil de jongen met een stalen buis slaan. Wij en nog 2 andere jongens kijken vol verbazing en dan loopt de beste man weg. We raken aan de praat met elkaar en ze vertellen ons dat ze naar een thaibox wedstrijd gaan kijken. We gaan met ze mee! De boxwedstrijd duurt helemaal niet zo lang maar de rest van de tijd mogen andere mensen tegen elkaar boxen als ze dat willen. Dit is super spannend om naar te kijken.

De volgende dag gaan we snorkelen. Hier hebben we echt super veel zin in! In de ochtend kopen we nog enthousiast zonnebrand voor het geval dat we verbranden. Eenmaal op de boot regent het alleen maar en het is de hele dag niet droog geworden. Als je onder water bent is dat opzich niet zo erg maar het was een dagtour dus we moesten ook lange stukken op zee varen en dat was erg koud. Een mogelijkheid om terug naar het eiland te gaan was er helaas niet meer. Halverwege de dag zat iedereen ingepakt in vuilniszakken als een soort regenjas tegen de regen op de boot. Tot over maat van ramp viel ook nog de motor uit toen we in de avond terug naar de haven wilden varen. Gelukkig was er een boot in de haven die ons zag en ons kwam halen!

De volgende dag vliegen we van Krabi naar Bangkok en een dag later van Bangkok naar Maleisië (Penang). We vliegen meestal met Air Asia maar dit keer was Nok Air goedkoper. Het probleem was alleen dat we maar 15 kilo ruimbagage mochten hebben terwijl ik en Karlijn beide rond de 25 kilo aan bagage hadden (te veel souvenirs gekocht). We hebben dus maar even heel veel in de handbaggage gestopt. De tassen waren als nog 2 kilo te zwaar maar gelukkig werd er niet moeilijk over gedaan. Na 2 dagen reizen komen we aan in Penang. We komen er in de taxi achter dat het nog een uur later is dus in plaats van 6 uur, 7 uur tijdsverschil met Nederland. Vanaf het vliegveld rijden we naar Georgetown waar we 2 nachten verblijven. Dit is in het noorden van Maleisië. Maleisië was vroeger een kolonie van Engeland en dit is ook in Georgetown te zien aan de gebouwen door de Engelse stijl. Alle gebouwen zijn een beetje vervallen maar dat heeft ook wel weer iets. Er is ook over al in de stad street art te vinden. Wanneer we aankomen en een kaart hebben gaan we rondkijken in de stad. We zien een super rommelig winkeltje met oneindig veel spullen, daar gaan we even een kijkje nemen. De winkel is van een oude man en hoewel het heel rommelig is heeft die hele mooie dingen. De man begint tegen ons te praten over het boedisme, meditatie en is geïnteresseerd in onze levens in Nederland. Hij geeft ons 2 ringetjes die we mogen houden voor goed geluk. Hij heeft hele mooie ringen waaronder ook ringen uit Tibet. Sandra koopt de ring uit Tibet en de man houdt een ritueel met de ring voor goed geluk. Bijzonder om mee te maken. Daarna lopen we door de buurt Little India. Dit is net alsof je door een wijk in India loopt. Winkels met producten uit India en beelden van het hindoeïsme, hindoeïstische tempels en Indiaanse muziek. In Maleisië wonen veel immigranten uit voornamelijk China komen en India die eigen wijken hebben in het land die Little India en China town heten. Hierdoor vind je ook allerlei geloven zoals het boedisme, hindoeïsme, christendom en de islam. Alle feestdagen van alle geloven worden samen gevierd. De laatste dag in Georgetown gaan we de street art route volgen. Soms is het even zoeken naar de prachtige beschilderingen op de muren.

Naast de steden in Maleisië willen we eigenlijk ook wat natuur bekijken maar helaas zitten de bussen naar Cameron Highlands allemaal vol en besluiten we dus om de volgende dag al naar Kuala Lumpur te gaan. Kuala Lumpur is echt een wereld stad met veel rijkdom maar ook veel armoede. We worden met de taxi naar ons hostel gebracht. De taxi chauffeur is een aardige man die ons met informatie overspoelt over de stad. Erg leuk! We zitten vlak bij China town in een hostel. We lopen door China town en er is een grote markt waar vanalles kan kopen, voornamelijk voor toeristen. We lopen een stukje verder en komen een nog een aardige man tegen (die zijn er heel veel in Maleisië). Hij vertelt vanalles over het land en brengt ons naar een prachtige moskee en naar een markt die wat verder van de stad ligt maar minder druk is. In de avond eten we bij een Chinees restaurant, en dat is geen Chinese zoals wij het in Nederland gewend zijn maar ook erg lekker!

Een oud klasgenoot van Karlijn is toevallig ook in Kuala Lumpur. De laatste 3 dagen van onze trip reizen we verder met z'n drieën. In Kuala Lumpur heb je mega grote shoppingmalls en daar gaan we dus ook even een kijkje nemen. In de shoppingmalls staan ook grote kerstbomen en horen we kerstmuziek. Zo krijgen we toch nog een beetje het kerstgevoel! Naast de shoppingmalls ligt een groot park, we gaan lekker op het gras liggen en dan ineens horen we een fluitje. In het park is het niet toegestaan om op het gras te liggen, bizar!
Na een dag Kuala Lumpur en een bezoek aan een rooftopbar reizen we met z'n drieën door naar het stadje Melakka in het zuiden van Maleisië. Een leuk stadje met riviertjes en opnieuw veel Engelse maar ook Nederlandse invloeden.

Na een week Maleisië, wat eigenlijk veelte kort was, vliegen we door naar Sri Lanka. Een tijdje geleden tijdens onze reis hadden we besloten om toch nog een ticket naar Sri lanka te boeken omdat we verwachten daar weer een andere cultuur te zien. In Sri Lanka hebben we in totaal nog twee weken, 21 december vliegen we terug naar Nederland.

• 12 December 2017 - 22:57

Jeannette :

Weer veel bijzondere plekjes gezien dames. Leuk om te lezen.
    Groetjes, jeannette